Jak Kaizen pomaga minimaliście?




W dzisiejszym artykule pokażę Wam japońskie podejście, które zaadoptowałem, aby wspierało mnie w moim minimalistycznym życiu.
Chodzi o KAIZEN.

Sedno Kaizen, to wprowadzanie małych zmian w swoim życiu, które pozwalają czerpać korzyści z minimalistycznego życia. To stopniowa, nierewolucyjna, spokojna, ale nieustanna zmiana. Ciągłe ulepszanie jakości życia. Małymi krokami zbliżasz się do doskonałości minimalistycznego życia.

Cele jakie stawiają sobie “wyznawcy” Kaizen, to głównie:

  • poprawa jakości życia,
  • upraszczanie życia,
  • skrócenie marnowanego czasu na zbędne czynności,
  • redukcja kosztów życia,
  • eliminowanie problemów wynikających z posiadania,
  • zwiększenie radości z życia,
  • ciągłe doskonalenie życia,
  • poprawa życia małymi krokami,
  • ograniczenie potrzeb,
  • zmniejszanie ilości podejmowanych decyzji.

Stałe poszukiwanie ideału i wprowadzanie nawet najmniejszych zmian. Działanie w perspektywie długoterminowej z uwzględnieniem planów, celów i wartości życiowych.

Poniżej pokażę Wam kilka przykładów podejścia Kaizen jakie sam stosuję (małymi kroczkami do szczęśliwego minimalizmu):

  • co weekend sortuję rzeczy/przedmioty w jednej szafie, na “noszę-raczej nie noszę-nie wiem; w szafie zostają tylko te z kategorii “noszę”,
  • co niedzielę, od 19:00 do 19:30 wyrzucam zbędne rzeczy z domu,
  • w tym miesiącu nie kupuję ubrań,
  • w tym miesiącu nie piję kawy w kawiarni/na mieście,
  • w tym roku nie przywiozę żadnych materialnych pamiątek z wyjazdu wakacyjnego,
  • nie kupuję skarpet, aż nie zostaną w szafie 3 pary,
  • nie kupuję kubków zanim nie zostanie w szafce mniej niż po dwa kubki na domownika,
  • nie kupuję butów sportowych, zanim nie zużyją się obecne,
  • raz w miesiącu wyciągam wszystko z jednej półki w szafie i staram się zmieścić to na pozostałych półkach, wyrzucając mniej potrzebne rzeczy,
  • przez najbliższe 3 miesiące spisuję wszystkie wydatki na jedzenie (tak prawdę mówiąc robię to stale od 5 lat),
  • co miesiąc ograniczam czas korzystania z portali społecznościowych o 10%,
  • od przyszłej wypłaty odkładam miesięcznie o 5% więcej niż dotychczas,
  • co niedzielę czytam newsletter MrMinimalist z poradami jak wieść minimalistyczne życie (to coś dla Ciebie – zapisz się na newsletter, a nic nie przegapisz),
  • co miesiąc o 15 minut wcześniej będę wyłączać telefon przed snem,
  • co tydzień znajdę 20 minut na medytację, relaks i wyciszenie,
  • co trzeci dzień będę ćwiczyć przez 10 minut.

To moje przykłady. Oczywiście możesz znaleźć swoje.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz jeszcze